Neon sign on a building reading 'Deichmanske BIBLIOTEK' with construction equipment and a security camera in the foreground.

Foto: Lars Petter Pettersen

MÅLGRUPPESTRATEGI FOR FOTOHUSET DEICH

Deichmanske Hovedbibliotek på Hammersborg i Oslo har blitt kjøpt av Møller Eiendom og det 14.000 kvadratmeter store huset skal forvandles til Fotohuset DEICH med museum, møtesteder og spisesteder, der alt har foto som ramme. Fotografiska skal flytte inn i huset og ambisjonene for huset er store. 

I forbindelse med prosjektet ble Prologue spurt om å bistå med arbeid rundt målgrupper for besøkende. Stedet ønsker å være et inkluderende sted midt mellom Oslo Øst og Oslo Vest. I prosjektet har vi gjort analyse og utviklet målgruppestrategi gjennom tykke beskrivelser av seks målgrupper for å utvikle målgruppespesifikke tilbud, innhold og kommunikasjon. Disse gruppene ble presentert i form av personas og tilhørende visuelle identitetsmarkører. 

Prosjektet hadde som ambisjon å skape et navigeringsverktøy for utvikling og prioritering i utvikling av merkevare og kommunikasjon. Hensikten var at verktøyet skulle bidra til at DEICH treffer riktigere ved å være spisset og tydelig i utvikling og kommunikasjon. I tillegg skulle målgruppebeskrivelsene samle allerede etablert team, og enkelt «onboarde» andre som kommer inn i prosjektet over tid. 

Målet med målgruppestrategien var å sikre aktivitet gjennom hele dagen og at målgruppene tilsammen viser en vifte av mange ulike behov som stedet kan imøtekomme, for å romme en bredde. Sosial bærekraft var et viktig fokusområde for å vise sosialt ansvar. 

Hele prosjektet bygget videre på underlag fra DEICH om overordnet design- og kommunikasjonsstrategi så langt, utviklet av Are Kleivan og hans team. Leveransen er gjort i samarbeid med Design Matters/Jannicke Øiaas. Oppdragsgiver hos Møller Eiendom var Siri Løining, Konsept- og Utviklingssjef.

For et dypdykk, se her.